Сьогодення та багаторічній досвід дистанційного навчання на факультеті пожежної безпеки НУЦЗУ
Майже два місяці курсанти та студенти університету перебувають на самоізоляції вдома і вимушені самостійно опановувати деякі розділи навчальних програм. Зрозуміло, що вони не мають змоги використовувати лабораторну та матеріальну базу навчальних аудиторій кафедр та досвід викладачів. В нову і не менш складну для себе ситуацію потрапили і більшість викладачів, які у короткий час вимушені були облаштовувати для себе вдома робочі місця, забезпечувати їх каналами зв’язку та, що найскладніше, опановувати нові форми викладання дисциплін.
Можливо, декілька простіше було викладачам кафедри автоматичних систем безпеки та інформаційних технологій факультету пожежної безпеки, які свого часу пройшли підвищення кваліфікації з розробки навчальних курсів дистанційного навчання на базі Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут». На кафедрі протягом багатьох років вже використовують дистанційну форму навчання для підготовки слухачів з використанням розроблених спецкурсів «Проектування систем пожежогасіння, пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу та керування евакуацією людей, протидимного захисту, передавання тривожних сигналів, пристроїв блискавкозахисту, вогнезахисної обробки». Спецкурс був розроблений кафедрами факультету пожежної безпеки та центром інформаційних технологій і має не один схвальний відгук від тих, хто його опанував (http://univer.nuczu.edu.ua/dl/). Його розроблено на навчальній платформі Moodle , що призначена для об'єднання педагогів, адміністраторів і студентів в одну надійну, безпечну та інтегровану систему шляхом створення персоналізованого навчального середовища. Ця платформа є безкоштовною, відкритою та орієнтована насамперед на організацію взаємодії між викладачем та тим, хто навчається. Вона підходить як для організації вивчення традиційних дистанційних курсів, так і для підтримки очного навчання.
Розроблений курс є інтегрованим та за змістом поєднує декілька дисциплін, що викладаються на кафедрі. Цей курс активно використовується науково-педагогічними працівниками кафедри для підготовки слухачів заочної форми навчання (http://asbit.nuczu.edu.ua/avt_ebook/), курсантів і студентів, які пропустили заняття.
З початком карантину курс було адаптовано до тем навчальних занять, і його необхідні розділи та теми з початком карантину були адаптовані та викладені у вільному доступі на сайті кафедри автоматичних систем та інформаційних технологій (http://asbit.nuczu.edu.ua/). Адміністратор і розробник сайту - доцент кафедри Маляров М.В., який є “підсайтом” університету. Крім того, тут можна ознайомитися із завданням на час карантину з дисциплін, що викладаються на кафедрі (https://onedrive.live.com/view.aspx?resid=957BA90D5CBBF22B!8303&ithint=file%2cxlsx&authkey=!ALv9B2wuM2B6ca8), з методичними матеріалами для опанування дисциплін (наприклад, http://asbit.nuczu.edu.ua/files/M3/3.5.pdf), сілабусами дисциплін та знайти багато додаткової інформації.
Окремої уваги заслуговує методичне забезпечення з дисципліни «Прикладні інформаційні технології», що розроблено доцентом Маляровим М.В. і було визнано найкращим в університеті. Воно також розміщено на сайті кафедри (http://asbit.nuczu.edu.ua/view_disciplines.php?id_disc=8) і використовується як для заочної форми навчання, так і для проведення аудиторних занять на базі університету. Це методичне забезпечення легко інтегрується у дистанційну форму навчання. А той факт, що це методичне забезпечення з початку навчального року використовувалося під час аудиторних занять сприяв тому, що курсантам та студента не було потреби витрачати час на ознайомлення та адаптацію до роботи з ним. Результати виконаних робіт курсанти та студенти надсилають у електронному вигляді викладачеві. Підсумки роботи за кожним заняттям оцінюються викладачем та фіксуються у електронному журналі, який є доступним для перегляду (https://onedrive.live.com/vihttps://onedrive.live.com/view.aspx?resid=957BA90D5CBBF22B!8166&ithint=file%2cxlsx&authkey=!AIxHfpblkA-0Yd8ew.aspx?resid=957BA90D5CBBF22B!8166&ithint=file%2cxlsx&authkey=!AIxHfpblkA-0Yd8 ).
Для організації відеолекцій та відеосемінарів у реальному часі, як і інші викладачі університету, викладачі кафедри використовують платформу ZOOM. На жаль, з різних причин далеко не всі студенти активно працюють під час таких занять у режимі реального часу. Залишається сподіватися, що вони зможуть самостійно опанувати навчальний матеріал із використанням методичного забезпечення, представленого на сайті кафедри.
Начальник кафедри Олександр ДЕРЕВ’ЯНКО